Baza wiedzy

Łysienie u mężczyzn – przyczyny, przebieg, metody leczenia

Łysienie u mężczyzn ma najczęściej podłoże genetyczne oraz hormonalne. Taki rodzaj łysienia nazywamy androgenowym. Może ono dotyczyć nawet połowy mężczyzn przed 50. rokiem życia i 80% mężczyzn powyżej 70. roku życia. Jaki mechanizm za to odpowiada? Czy wypadanie włosów u mężczyzn można w jakikolwiek sposób zatrzymać? Na te i inne pytania odpowiemy w artykule.

Łysienie u mężczyzn – przyczyną kompleksów i niskiej samooceny

Włosy są dla wielu z nas wyznacznikiem atrakcyjności. Lubimy, gdy jest ich dużo i wyglądają na zdrowe. Nic więc dziwnego, że gdy zaczynają wypadać, popadamy w kompleksy i tracimy pewność siebie. Mężczyźni wydają się znać to uczucie lepiej niż kobiety, bo to ich, a nie „płci pięknej” częściej dotyczy problem łysienia. Winę za wypadanie włosów u mężczyzn ponosi najczęściej choroba genetyczna, która uszkadza mieszki włosowe w czołowo-skroniowej oraz ciemieniowej części głowy.

Dlaczego tak się dzieje?

Każdy pojedynczy mieszek włosowy w ciągu życia (nazywanego cyklem włosowym) przechodzi przez trzy następujące po sobie fazy. Pierwszą jest faza anagenu, czyli faza właściwego wzrostu włosa. Po niej następuje katagen, czyli okres inwolucji mieszka, podczas której wzrost włosa ulega zahamowaniu. Ostatnią fazą jest faza telogenu, inaczej spoczynku, po której zakończeniu włos wypada. Poszczególne włosy na naszej głowie znajdują się w różnych fazach wzrostu, właśnie dlatego nie jesteśmy łysi. Niemniej jednak każdego dnia tracimy ok. 100 włosów, co jest zjawiskiem całkowicie normalnym. Problem pojawi się dopiero wtedy, gdy równowaga pomiędzy poszczególnymi fazami cyklu włosowego zostaje zachwiana, tzn. więcej włosów wypada niż rośnie. Dlaczego tak się dzieje?

• wybór najlepszej jakości zespołów mieszków włosowych eliminacja ryzyka uszkodzenia mieszków włosowych
  • brak liniowych blizn, zmian czucia z tyłu głowy
  • precyzja i niezmienna jakość ekstrakcji włosów
  • odtworzenie naturalnej linii włosów i równomierne ich rozmieszczenie
  • zdecydowanie większy komfort pacjenta i skrócony czas zabiegu
  • naturalny i trwały efekt – przeszczepione włosy zostaną z Tobą na zawsze
  • krótki czas rekonwalescencji

Mechanizm wypadania włosów u mężczyzn

Ponieważ łysienie androgenowe znacznie częściej dotyka mężczyzn niż kobiet, nazywane jest też łysieniem typu męskiego. A czym właściwie są odpowiedzialne za łysienie mężczyzn androgeny? To męskie hormony płciowe. Występują u obu płci, ale panowie mają ich zdecydowanie więcej. Androgeny są odpowiedzialne za libido oraz za prace gruczołów łojowych. Najważniejszym hormonem androgenowym jest wytwarzany przez komórki Leydiga oraz nadnercza testosteron. Hormon ten zostaje rozłożony przez enzym 5α-reduktazę do dihydrotestosteronu (DHT). Uważa się, że bezpośrednią przyczyną łysienia mężczyzn typu androgenowego jest nadwrażliwość na ten właśnie hormon. Wpływa on na receptory androgenowe mieszków włosowych, co skutkuje ich miniaturyzacją i w końcu zanikiem. W efekcie włosy stają się coraz cieńsze i słabsze. Łysienie u mężczyzn objawia się przede wszystkim przesunięciem linii włosów, najpierw w okolicy czołowo-skroniowej, później ciemieniowej, czyli pojawiają się tzw. zakola.

Łysienie mężczyzn można leczyć farmakologicznie

Do leków stosowanych w przypadku łysienia u mężczyzn zalicza się m.in. finasteryd. Lek ten jest inhibitorem 5α-reduktazy działającym poprzez zahamowanie procesu przekształcania się testosteronu do dihydrotestosteronu. Leczenie farmakolo giczne nie zawsze jednak okazuje się wystarczające. Wówczas można sięgnąć po bardziej zaawansowaną metodę – przeszczep!

Metod przeszczepiania włosów jest wiele. Za najstarszą uznaje się tzw. metodę STRIP. Wymaga ona jednak pobrania sporego kawałka skóry z tylnej części głowy, co nie tylko skutkuje powstaniem blizny, ale też bolesną rekonwalescencją, dlatego metody tej obecnie już się nie wykorzystuje. Istnieją także metody manualne, tzw. FUE, w których pobiera się pojedyncze mieszki włosowe, a potem wszczepia w odpowiednie miejsca. Jest to jednak proces żmudny i długotrwały, wymagający precyzji i ogromnego skupienia ze strony operatora, co przy wielogodzinnym zabiegu nie jest możliwe. Problem ten można jednak rozwiązać za pomocą inteligentnego robota.

ARTAS, bo o nim mowa, nie męczy się i jest tak samo precyzyjny przy przeszczepianiu pierwszego, jak i tysięcznego czy dwutysięcznego włosa. Dzięki wbudowanemu oprogramowaniu artificial intelligence potrafi również wybierać najlepsze mieszki włosowe. Robot jest ponadto nieporównywanie szybszy od człowieka. W ciągu jednej godziny może pobrać ponad 1 000 mieszków włosowych. Poza tym podczas przeszczepu manualnego istnieje duże ryzyko uszkodzenia istniejących już włosów. Przeszczep robotyczny eliminuje ten problem.

„Reasumując, łysienie u mężczyzn jest problemem bardzo powszechnym, wynikającym głównie z predyspozycji genetycznych. Najczęściej mamy do czynienia z tzw. łysieniem androgenowym, którego przyczyną jest nadwrażliwość na dihystrotestosteron – aktywną formę testosteronu. Wypadanie włosów u mężczyzn.”

dr Anna Włosek

Masz problem z nadmiernym wypadaniem włosów?

Jeśli wypadające włosy wpędzają Cię w kompleksy i złe samopoczucie dobrze trafiłeś. ARTASklinika to miejsce, które powstało dla Pacjentów takich, jak Ty!

Sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum. Sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident,

Zobacz przykładowo jak to wygląda proces (galeria)

DOWIEDZ SIĘ JAK MOŻEMY POMÓC TWOIM WŁOSOM